Loot boxy jako vstupní brána do problémového hraní

Psal se rok 2018, když nejen světem video her poprvé výrazně otřásly „loot boxy“. Tajemné bedny, kufry nebo chcete-li truhly jsou specifickým typem mikrotransakcí ve videohrách, při kterých se nakupuje za reálné nebo virtuální peníze náhodný virtuální předmět. Získaný předmět může hráč dále využívat ve hře nebo jej zpeněžit. Loot boxy tak vykazují stejné znaky jako hazardní hry, vklad, náhoda a výhra.

Právě jejich podobnost k hazardním hrám a dostupnost dětem a mladistvým vyvolala u odborné veřejnosti nemalé obavy.

Pakliže jste se dosud s loot boxy osobně nesetkali věřte, že vaše děti rozhodně neminuly. Z posledních dat, které shromáždili vědci z univerzit v Plymouthu a Wolverhamptonu vyplývá, že téměř 60 % všech her určených pro mobilní zařízení je obsahují. O poznání zajímavější zjištění je, že 56 % mobilních her obsahujících loot boxy je považováno za vhodné pro děti od 7 let a dokonce 93 % je považováno za vhodné pro děti ve věku alespoň dvanácti let. Alarmující pak je, že přes 40 % dětí nějaký loot box za poslední měsíc otevřelo.

Pro vývojářské firmy se jedná o velmi lukrativní byznys. Celosvětově bylo provedeno více než 1,8 mld. instalací her s loot boxy. Celkové tržby ve videoherním průmyslu v roce 2020 dosáhly 159,3 mld. USD a každoročně se zvyšují. Nezanedbatelnou část tvoří příjmy od rizikových jedinců (pravděpodobně mezi ně patří lidé s problémy s hazardními hrami, závislými na hraní videoher nebo dětí) za nákupy loot boxů nebo skinů.

Valná většina odborníků se shoduje, že existuje spojení mezi loot boxy a problémovým hraním hazardních her. Jsou jasným hybridem mezi hracími automaty a balíčky sběratelských karet. Jednoduše vykazují znaky hazardu, a proto by měly být regulovány na úrovni hazardních her.

Ve světle těchto závěrů byla s cílem ochránit děti a mladistvé v mnoha státech zahájena legislativní debata o tom, zdali by se loot boxy neměly považovat za „hazardní hry“. Například v Belgii a Nizozemsku již považují loot boxy za nelegální formu hazardu. A v současně době v Nizozemsku uvažují, zdali loot boxy nezakázat zcela. Zato Velká Británie již zakázala používání loot boxů. Ale pouze v případě, že jejich obsah lze prodávat mimo samotnou videohru. Jiné země, jako je Čína a Jižní Korea, vyžadují zase od vývojářů, aby zveřejnili šance na výhru ceny.

Česká republika se v roce 2018 stala jedním z tehdy patnácti signatářů mezinárodní dohody o spolupráci v oblasti internetových her, které stojí v šedé zóně mezi počítačovými hrami a ilegálním hazardem. Ta zahrnuje i zmiňované loot boxy. Bohužel od té doby u nás k posunu, jež by ochránil rizikové skupiny před loot boxy nedošlo.

Tedy až do letošního roku, kdy dTest společně s dalšími 19 evropskými spotřebitelskými organizacemi ze 17 zemí vytáhl do boje proti loot boxům. Jejich společným cílem je zakázat loot boxy v případě, že k hrám mají přístup nezletilí.

Tuto iniciativu podporujeme, neboť v rámci hazardních her provozovatelé dělají vše proto, aby ochránili rizikové skupiny od vzniku rizikového nebo dokonce patologického hraní. A i nad rámec zákona v rámci seberegulačního projektu Zodpovědného hraní. Zato Loot boxy naopak prokazatelně k tomuto negativnímu fenoménu přispívají.